Forbrugerrådet Tænk skriver følgende om reklamationsret ved køb af dyr.

Køber du en kat, en hund eller et andet kæledyr, der inden for de første 2 år viser sig at have en smitte eller medfødt lidelse? Så kan du klage over fejlen ved dyret, hvis sælgeren er erhvervsdrivende, og hvis sælgeren ikke gjorde dig opmærksom på manglen før købet.

En kennel eller en dyrehandel er erhvervsdrivende.
Sælgeren regnes også som erhvervsdrivende, hvis sælgeren har et eller flere kuld til salg over flere år eller direkte skilter med at drive forretning.

Er kæledyret sygt, skal sælgeren betale udgifterne til at kurere dit kæledyr eller til en eventuel aflivning. Bliver dyret aflivet, skal du have de penge tilbage, du oprindeligt betalte for dyret.
Den erhvervsdrivende skal også refundere de penge, du allerede har betalt til dyrlægeundersøgelser og akut behandling.

Har kæledyret medfødte eller arvelige sygdomme, der ikke er til at kurere, kan du ophæve handlen og få dine penge tilbage.
Ophæver du handlen, skal du levere dyret tilbage til sælgeren.

Syge dyr kan du også ombytte til et nyt dyr magen til, hvis sælgeren har flere unger fra samme kuld eller måske venter nye unger fra samme moderdyr.

Vil du beholde det kronisk syge dyr? Så kan du få et nedslag i prisen.
Får du et nedslag i prisen, skal du selv dække de omkostninger, der efterfølgende kommer til dyrlægebehandlinger og medicin.

Klag altid først til sælgeren, hvis du mener, at dit kæledyr har medfødte lidelser. Hvis sælger ikke vil dække udgifterne til kæledyret, kan du klage til Center for Klageløsning.

Link til forbrugerrådets vejledning:
Reklamationsret: Her er dine rettigheder | Forbrugerrådet Tænk (taenk.dk)
  
 
 
 
DanskeTamFugle | CVR: 34655723  | besked@dansketamfugle.dk